Jens Peter Hansen - Advocating bicycling in politics and towards citizens

Based on a background as member of city council of Randers, board member of Danish Cyclist Federation, treasurer and board member of European Cyclist Federation (ECF) and an experienced cyclist himself, Jens Peter Hansen will give a presentation focusing upon how to advocate bicycling in a political context and ways to nudge citizens to move from seat to saddle.

Jamie McQuilkin - Bikemaps: Mapping the experiences of cyclists in Reykjavik

This presentation gives the results of a Vegagerðin-funded study where cyclists' feedback on infrastructure was collected via the website bikemaps.org, and analysed.160 reports of hazards, near-misses and accidents were submitted. The main recommendations of the report are for remediation of blind corners, particular at underpasses; a team to respond to a number of diverse small issues; redesign of several junctions along main cycleways, with detailed illustrations of Hlemmur, Harpa, and Elliðaárósa; information-sharing with street-sweepers removing gravel; and further solicitation of responses from the capital area’s cycling community.

 

Jamie McQuilkin, R&D Manager, MSc.

Jamie is the R&D manager of ReSource International, a Kópavogur-based environmental engineering company, and has a Master's degree in Environment and Natural Resources from the University of Iceland. In addition to being a keen cyclist, he is interested in exploring ways in which people can contribute to designing the environments that they live and work within. In his other work he researches microplastic pollution, biogas generation and the reuse of waste products.

 

Berglind Hallgrímsdóttir - Hraðhjólabraut: forsendur og möguleikar

Á Íslandi er hlutfall hjólandi í umferðinni á nokkurri uppleið, en til að stuðla að fjölgun hjólandi má líta til annarra landa þar sem lagðar hafa verið svokallaðar hjólahraðbrautir. Þetta eru hjólaleiðir sem bjóða upp á að farið sé hraðara yfir en fyrst og fremst að veita hjólandi forgang. Slíkar brautir eru einkum lagðar milli þéttbýliskjarna sem er langt á milli, til að hvetja fólk til að hjóla lengri vegalengdir. Helstu kröfur til slíkra brauta eru að þær séu breiðar, með aflíðandi legu, góða stígsýn og slétt yfirborð, aðskildar frá annarri umferð og með forgang og vel merktir þar sem ólíkir ferðamátar mætast. Skoðaður var möguleiki á slíkri braut á höfuðborgarsvæðinu og þá á milli Mosfellsbæjar og miðbæjar Reykjavíkur. Niðurstaðan er að mögulegt er að gera hjólahraðbraut á Íslandi, spurningin er bara hvar, hvernig og hver er tilbúin til þess?

 

Berglind Hallgrímsdóttir, Umferðarverkfræðingur með MSc og PhD frá Lunds Tekniska Högskolan, þar sem áhersla var á aðgengi og öryggi gangandi vegfarenda.

 

Glærur frá erindi

Þráinn Hauksson - Hjólað í fallegu og öruggu umhverfi

Þráinn Hauksson

Þráinn Hauksson landslagsarkitekt er einn eigenda teiknistofunnar Landslags ehf.

Hann hefur unnið sem sjálfstætt starfandi landslagsarkitekt við skipulag og hönnun allan starfsferilinn eða í rúmlega 30 ár.

Verkefnin eru af breiðum toga, og sem dæmi má nefna þátttöku í svæðisskipulags höfuðborgarsvæðisins 2040, skipulag og hönnun ferðamannastaða og hönnun samgöngustíga.

Erindið heitir: „Hjólað í fallegu og öruggu umhverfi“

Farið verður yfir nokkur dæmi um hönnun hjólastíga á höfuðborgarsvæðinu.